http://www.tt-solutions.nl/ spacer
T&T Solutions
spacer
di 13 nov 2018
 
Nederlands
 English
spacer
Start arrow Solutions arrow IVIS en RIVIS
spacer
 
 
 Start
 Expertises
 Solutions
 Reisplanner
 IVIS en RIVIS
 Track & Trace
 PRINS
 Ketenbeheer
 KEIRO
 Railpocket
 Contact
 Nieuws

Aanmelden
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Gebruikersnaam onthouden
Wachtwoord vergeten?

 
 
spacer
  PDF  Print  Email

IVIS en RIVIS

  

EfficiŽnte informatievoorziening bij vertragingen

 

Natuurlijk stelt u rijschemaís en informatieboekjes met de grootste zorg samen. En streeft u naar optimale aansluiting tussen de verschillende ritten. Helaas kunnen onverwachte gebeurtenissen deze schemaís danig in de war schoppen. Een bovenleiding die wordt getroffen door de bliksem of een bus die is betrokken bij een aanrijding, zorgen al snel voor vertraging en mopperende reizigers. Het ergste vinden reizigers vaak niet eens dat hun reis wordt vertraagd of veranderd, maar dat zij geen idee hebben of en wanneer zij hun reis kunnen voortzetten. EDS T&T Solutions heeft verschillende oplossingen ontwikkeld die in deze situaties uitkomst bieden. Twee voorbeelden hiervan zijn IVIS en RIVIS.

  

  

Een essentiŽle rol in het informatieproces rondom een incident is weggelegd voor de informatiemanager. Hij (of zij) houdt voortdurend in de gaten of, waar en wanneer zich incidenten voordoen. Vervolgens verzamelt hij met behulp van IVIS en RIVIS alle relevante informatie over het incident en structureert deze informatie. De verantwoordelijke personen binnen de organisatie bepalen wat er moet gebeuren om de gevolgen van het incident te minimaliseren. De informatiemanager verzamelt en structureert deze informatie Ė opnieuw met ondersteuning van IVIS en RIVIS - over de getroffen maatregelen en gewenste reisadviezen. Een volgende stap in dit proces is het op de hoogte brengen van reizigers en personeel. Ook hierbij kunnen respectievelijk IVIS en RIVIS worden ingezet.

 

Met behulp van IVIS en RIVIS hoeft de informatiemanager zich niet druk te maken over de administratieve afhandeling van de informatieverstrekking naar de buitenwereld, maar kan hij zich volledig richten op zijn kerntaak: het verzamelen van zo veel mogelijk relevante informatie.

 

Optimale informatie voor reizigers

 

Met IVIS kan de vervoersmaatschappij reizigers en andere 'externe' partijen informeren over de gevolgen van een incident. Hierbij gaat het om algemene informatie, zoals 'Er vindt geen Intercity-verkeer plaats tussen Amsterdam en Abcoude. De NS zet bussen in.' Deze informatie is onder meer te verzenden via Teletekst, SMS, WAP en e-mail. Het systeem genereert automatisch de juiste lay-out voor het gekozen medium.

 

De informatiemanager voert in het systeem alle informatie in over het incident. Deze wordt in een database opgeslagen, waarin ook informatie is te vinden over eerdere incidenten, tijdtabellen en routes. Het systeem bepaalt aan de hand hiervan welke ritten gevolgen ondervinden van het incident. Doordat het systeem de informatiemanager waarschuwt wanneer hij bepaalde berichten moet verzenden, kan geen enkel bericht aan zijn aandacht ontsnappen. IVIS 'weet' daarnaast of er al eerder informatie is geleverd over dit incident en of de boodschap dus de vorm van een 'vervolgbericht' moet krijgen. Op basis van vooraf ingevoerde contracten en informatieprofielen bepaalt IVIS ook welke informatie naar welke partij wordt gezonden.

 

 

Optimale informatie voor de eigen medewerkers

 

RIVIS doet in principe hetzelfde als IVIS, maar is bedoeld om uw eigen medewerkers optimaal op de hoogte te brengen en houden. Dit zorgt voor een aantal belangrijke verschillen. Zo is RIVIS regio-georiŽnteerd, kent het dagplan en kan hierdoor berekenen welke treinen er in het komende uur in de getroffen regio rijden. Het programma genereert per station waar de trein langskomt technische informatie over individuele treinen en treinseries in bepaalde regio's. Deze berichten worden automatisch opgesteld en kunnen niet meer worden bewerkt. RIVIS verzendt faxberichten, SMS-berichten en berichten naar maxers. Ook communiceert RIVIS met een systeem dat weet welk GSM-nummer zich op welke trein bevindt. Zo kunnen ook berichten naar rijdend personeel worden verstuurd.

 

Navigatiegemak

 

Om eenvoudig te kunnen navigeren, gebruiken zowel IVIS als RIVIS een boomstructuur vergelijkbaar met die in Windows Explorer. Bij IVIS ziet de informatiemanager drie verschillende 'kamers'. In de 'Meldkamer' ziet hij naast de boomstructuur ook ůf en wanneer zich eerder soortgelijke incidenten hebben voorgedaan en krijgt hij een samenvatting van de ingevoerde informatie over het huidige incident. De 'Regiekamer' is bedoeld voor het opstellen van berichten op basis van alle verzamelde informatie. Vaak zijn deze berichten al automatisch door het systeem gegenereerd en kan de informatiemanager direct door naar de 'Postkamer' om de berichten te versturen. RIVIS maakt ook gebruik van kamers, maar dit is onzichtbaar voor de gebruiker. Zij zien vooral een onderscheid tussen treinafwijkingen, treinserie-afwijkingen en ernstige verstoringen.

 

Groot voordeel van het gebruik van IVIS en RIVIS is dat de informatiemanager zich volledig op zijn eigenlijke taak Ė het verzamelen en ordenen van relevante informatie - kan richten. Maar bovendien zorgen IVIS en RIVIS ervoor dat de berichtgeving naar reizigers en medewerkers altijd correct, up-to-date en van hoge kwaliteit is.

 

spacer
    legal · privacy