http://www.tt-solutions.nl/ spacer
T&T Solutions
spacer
za 22 sep 2018
 
Nederlands
 English
spacer
Start arrow Solutions arrow Railpocket
spacer
 
 
 Start
 Expertises
 Solutions
 Reisplanner
 IVIS en RIVIS
 Track & Trace
 PRINS
 Ketenbeheer
 KEIRO
 Railpocket
 Contact
 Nieuws

Aanmelden
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Gebruikersnaam onthouden
Wachtwoord vergeten?

 
 
spacer
  PDF  Print  Email

Railpocket

In 2004 heeft NS Reizigers alle 10.000 conducteurs, machinisten en servicemedewerkers uitgerust met een nieuwe pocket-pc (de Railpocket) en mobiele telefoon. Actuele informatie kan er direct mee worden doorgegeven, zodat het personeel en de klanten beter worden ge´nformeerd over vertragingen en andere problemen.

Het concept van de Railpocket was voor NS overigens niet nieuw. Al in1995 is de eerste versie van Railpocket geleverd, die gebruikmaakte van een HP Palmtop 200 LX in combinatie met een portofoon. Vanaf 1999 kreeg het NS-personeel een HP Jornada en een Nokia 3210. Met de nieuwste versie van de Railpocket is gekozen is voor een aangepaste versie van HP's iPaq 114350 in combinatie met de Sony Ericsson T610-telefoon. De PDA communiceert met de GSM via Bluetooth. De GPRS-verbinding zorgt er bovendien voor dat actuele informatie direct op de PDA komt. Tevens is informatievoorziening voor de medewerkers enorm verbeterd. Nu krijgen de medewerkers alleen de informatie die voor hun traject van belang is of die landelijke relevantie heeft. De specifieke Railpocket software werd ontwikkeld door EDS T&T Solutions.

Rol van EDS T&T Solutions:

1. conversie van de functionaliteit naar het nieuwe platform:

  • reisplanner
  • registraties
  • naslag informatie
  • zoeken
  • post

2. leveren van meer en actuelere informatie aan reizigers:

  • kaart met actuele spoorsituatie
  • toegang tot Hal-aanwijzer
  • actuele vertragingsberichten

3. leveren van een electronisch dienstkaartje en contextsturing, waardoor activiteiten en functie bepalen welke informatie en programmafuncties beschikbaar zijn voor de medewerker.

Meer informatie over de Railpocket is te vinden in het artikel "Informatie overal op het spoor".



 

Voorbeeld van een reisaanvraag van Utrecht naar Groningen voor maandag 19 april 2004 met vetrektijd vanaf 10:25 uur en het bijbehorende reisadvies.



Naast deze statische informatie wordt de actuele informatie gedurende de dag zo snel mogelijk doorgegeven via de mobiele telefoon. Met rode markeringen wordt op een kaart van Nederland getoond waar storingen en vertragingen plaatsvinden. Door een van de gebieden te selecteren met de bijbehorende pen, krijgt de medewerker meer informatie. Zo wordt de oorzaak van het probleem aangegeven en wordt, indien beschikbaar, een prognose gegeven van de hersteltijd van het probleem.

 



Voorbeeld van een dienstkaartje en van een registratie.

 



Betrokken partijen:

Naast EDS werden ook HP en ISSUE Information Technology betrokken bij de Implementatie van de nieuwste Railpocket. LogicaCMG heeft NS ondersteund bij het opstellen van de business case en het ondersteunen van de Interne projectmanager bij NS met technische expertise. Voor de telecomdiensten spraak, SMS en GPRS wordt het netwerk van Telfort gebruikt. De user-interface is ontworpen door Eden Design.

 

spacer
    legal · privacy